discuții cu aromă de ceai și biscuiți

Recenzie: „Feluri de a vedea” de John Berger, Editura Vellant

Recenzie: „Feluri de a vedea” de John Berger, Editura Vellant

O carte impresionantă, care îți dezvoltă simțul artistic și te face să te afunzi în lumea imaginilor și dincolo de ele.

Cartea este bazată pe seria de emisiuni Ways of Seeing și este compusă din șapte eseuri, patru dintre ele folosindu-se de cuvinte și imagini, iar trei dintre ele doar de imagini. Acestea se concentrează pe modul în care sunt văzute femeile în societate, pe picturile în ulei și pe influența pe care o au imaginile publicitare asupra minții umane.

Povestea prinde contur încă de la începuturile omenirii, când se foloseau prea puțin cuvinte și mult mai mult imagini. Este bine știut faptul că vedem lucrurile din unghiuri diferite. Ce încearcă John Berger să arate este cum, de-a lungul timpului, percepția oamenilor se schimbă. De exemplu, ceea ce însemna „foc” pentru oamenii din Evul Mediu nu mai reprezintă același lucru pentru oamenii de astăzi, diferențele de percepție și cultură spunându-și cuvântul.

Ne-a plăcut că s-a pus accentul pe faptul că imaginile sunt la fel de puternice cum sunt cuvintele. Ni se pare firesc să învățăm să vorbim, însă uităm de faptul că ,,văzul vine înaintea cuvintelor”, cum spune autorul. Ca să înțelegi însă imaginile și să te adâncești în ele îți trebuie o adevărată cultură, iar aceasta este dobândită în timp.

Ideea pe care ne-o propune spre discuție autorul o reprezintă impactul pe care îl au imaginile asupra istoriei și asupra tuturor generațiilor. De asemenea, ne face să reflectăm asupra imaginii femeilor, mai exact asupra rolului pe care îl au în jocul numit viață, dar și asupra modului în care au fost ele percepute de-a lungul timpului.

Se creionează foarte mult portretul femeii. Aceasta e văzută în cultura europeană ca obiect, în timp ce bărbații ca subiect. Bărbatul studiază, iar femeia este studiată. Cum femeile sunt mereu expuse, ele își ajustează comportamentul astfel încât să se integreze într-o lume predominant masculină.

Viziunea autorului asupra acestui subiect este foarte interesantă. Fiecare nud prezent în carte te face să te pierzi pentru câteva secunde, să cauți răspunsuri, să te regăsești.

Capitolul dedicat imaginilor publicitare este și el captivant, pentru că face o paralelă între picturile în ulei, unde totul este despre trecut și prezent, unde pictorul își transpune sufletul și îl lasă veșnic acolo, și imaginile dedicate publicității, unde totul este despre viitor, căci publicitatea de foarte multe ori nu îți vinde produse, ci dorință. Astfel, autorul ne arată cât de ușor putem fi manipulați să credem că ne dorim ceva ce poate niciodată nu s-ar fi aflat pe lista dorințelor noastre.

Sunt multe de spus despre această carte, fiindcă îți oferă atât doza de informație necesară, cât și cea de frumusețe, artă și contemplare. Magia stă în descoperire, așa că, dacă vreți să vă adânciți în lumea pe care John Berger a creat-o prin intermediul imaginilor și al cuvintelor, vă invităm cu mare drag să vă bucurați privirea și sufletul cu a sa carte! 

Articol scris de: Roxana Baciu



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *